maandag 19 januari 2015

Proeven van filosofie

Op Canvas loopt het programma 'Het voordeel van de twijfel' waarin wordt onderzocht of de grote filosofen antwoord kunnen bieden op 'actuele problemen'. Het was onder meer een blij weerzien met professor Braeckman in zijn moestuin. Ook Alain de Botton duikt er regelmatig op. Net nu ik zijn 'Essays in Love' met plezier heb uitgelezen. Hij schreef dit boek op zijn 23e, maf! 'Proeven van liefde' wordt omschreven als 'een feest van herkenning' en jawel, dat is het zeker. Ik citeer graag volgende passage: 

"Mijn identiteit was zo lang om 'ons' heen gevormd geweest dat de terugkeer naar 'ik' een bijna volledige herschepping van mezelf betekende. Het duurde lang voor de honderden associaties die Chloé en ik samen hadden verzameld vervaagden. Ik moest maanden met mijn bank leven voor het beeld dat zij er in haar ochtendjas op lag werd vervangen door een ander beeld, dat van een vriend die er een boek op zat te lezen, of dat van mijn jas over de leuning. Ik moest talloze malen door Islington lopen voor ik kon vergeten dat Islington niet alleen maar Chloés wijk was, maar een handige locatie om te winkelen of uit eten te gaan. Ik moest teruggaan naar bijna elke plek die van Chloé en mij was geweest, elk gespreksonderwerp herschrijven, elk liedje opnieuw horen en elke bezigheid opnieuw doen om ze voor het heden te heroveren, om hun associaties te ontkrachten. Maar geleidelijk aan vergat ik." 

De volgende Alain de Botton 'Kunst als therapie' ligt al klaar.

3 opmerkingen:

Matthias zei

Ik vond de aflevering "Koken met filosofen" erg leuk. Zoveel mensen, zoveel meningen uiteraard. Zolang er op een respectvolle manier over gepraat kan worden, vind ik het allemaal goed. Inderdaad, een tof programma!

Lies zei

'Proeven van mijn liefde' is inderdaad een aanrader omdat het zo mooi de verschillende fasen in een (uiteindelijk stuklopende) liefdesrelatie weergeeft.

Aertsparadijs zei

Inderdaad Matthias! En vanavond gaat het over romantiek, exclusief online wegens voetbal :-)

@Lies, ik herhaal: en dat op zijn 23e...!